Basiscursus Elektricien

INLEIDING

Wil je Elektricien worden ,of wil jij je hiervoor laten omscholen?
Aarzel niet langer en maak deze stap! Wij verzorgen erkende praktijkopleidingen voor iedereen op MBO-Niveau. Als je geen of weinig elektrotechnische kennis hebt ,dan raden wij jou aan om met de Basiscursus te starten.
Daarna kun je direct doorstromen naar de monteursopleiding (Mbo-Niveau 2).
De totale kosten voor de basiscursus bedraagt: € 1295.- en duurt 6 praktijkweken
(1x per week op de woensdagavond van 18:00-22:00 uur).
In een zeer korte tijd, leiden wij jou op tot vakbekwaam elektricien.
Onze studenten krijgen de beste praktijkopleiding, met uitzicht op een baan!
Stichting Technische Opleidingen Rotterdam is landelijk erkend en staat garant voor leermogelijkheden en deskundige begeleiding van studenten! Wij bieden jou een toonaangevende, technische -en/of technologische opleiding, waar je heel veel aan hebt. Wij werken nauw samen met het bedrijfsleven, waardoor wij onze opleiding(en) en cursussen beter kunnen afstemmen op de wensen en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

CURSUSINFORMATIE
Inschrijvingsformulier
Cursus duur:  6 Weken voor Beginners.
Startmoment: Elke 1e woensdag van de maand.
Lestijden:  Elke woensdag van 18:00 u – 22:00 uur.
Tip: Studiekosten zijn fiscaal aftrekbaar.
Voor meer informatie verwijzen je naar de Belastingdienst.
Cursuskosten: Het cursusgeld dient voor aanvang van de cursus betaald te worden!
Termijnbetaling is alleen mogelijk voor de Monteurs-opleiding (en)

Basiscursus opbouw kosten:
100.- Dossiervorming:
600.- Cursusgeld
395.- Praktijkmateriaal
105.- Handgereedschappen
50.- Kosten praktijkproef
45.- Kosten Certificaat
———
1295.- Totale kosten:

BESCHRIJVING PRAKTIJKCURSUS
Deze  Basiscursus Elektromonteur is voor iedereen toegankelijk, mannen en vrouwen, jong & oud! Een ieder die dit vak wilt leren, zich wil laten omscholen ,of bijscholen en (meer) kennis in de huisinstallatie wilt opdoen ,is bij ons aan het juiste adres.
De opleidingen zijn op maat gesneden ,zodat je stap-voor-stap je doel kunt bereiken. Hiervoor is geen speciale technische voorkennis vereist!
Gedurende 6 weken gaan wij met jou zeer doelgericht aan de slag! Samen met jou zorgen wij ervoor ,dat je de basis technieken van het installeren ,repareren en het aansluiten van elektrotechnische installaties beheerst. Je leert echt omgaan met elektriciteit.
Je leert hoe je zelfstandig en veilig moet werken en nog veel meer. Je krijgt direct te maken met de praktijk.  Je maakt diverse installaties met diverse soorten lichtschakelingen voor een woning of bedrijf. Denk aan een Enkel-en Dubbelpolige schakeling ,Serieschakeling, Hotelschakeling ,Kruisschakeling ,wisselschakeling ,TL-verlichting etc.
Gedurende de gehele cursus leer je ook hoe je met diverse hand- en meetgereedschappen moet omgaan! Aangezien wij jarenlange praktijkervaring hebben in zowel de woningbouw als de utiliteitsbouw ,garanderen wij ook de kwaliteit van de lessen!
Door de duidelijke instructies met extra aandacht voor bestaande gevaren ,zul jij je angst voor stroom overwinnen!  Het repareren ,vervangen ,of verplaatsen van een stopcontact ,of wandcontactdoos een lamp ,of een (licht)schakelaar  zal voor jou geen enkel probleem (meer) zijn! Zeker ook niet het aanleggen en/of aansluiten van elektrische leidingen voor een wasmachine ,magnetron ,of koelkast. Alles wat vanaf de meterkast in jouw huis aanwezig is ,of moet komen krijgt de aandacht. Door de kennis en de praktische vaardigheden ,die je bij deze cursus opdoet ,zul je ook heel veel plezier aan beleven. Heel wat vrienden ,familie en kennissen zullen bij jou ongetwijfeld komen aankloppen om elektrische klusjes voor ze te doen. Alleen hoeven deze klusjes géén vrijwilligerswerk te blijven.

Alle opdrachten voer je zelfstandig uit onder deskundige begeleiding en je wordt  volgens de nieuwste installatie -en veiligheidseisen opgeleid
NEN 1010/ NEN 3140) Deze cursus wordt afgesloten met een praktijktoets!
Bij voldoende resultaat word jou het erkende Basis-Certificaat uitgereikt!

LET OP:  Meet -en handgereedschappen zoals: duspols ,digitale – en/of analoge meetapparatuur ,schroeftollen ,strip-en kniptangen ,waterpas ,schroevendraaiers, rolmaten ,buigveren etc . ,worden gedurende de gehele cursus gratis in bruikleen verstrekt! Je hoeft zelf niets aan te schaffen.

CURSUSPROGRAMMA
Week 1.   (Wisselschakeling)
In deze week ga je een verlichting maken met een wisselschakelaar.
Practicum:
Buigen van PVC-buizen (16-19mm).
Buizen/ Kabels (volgens tekening) bevestigen met bevestigingsmateriaal
Inbouw-/ opbouw en centraaldozen installeren
Draad trekken en aflassen
Stopcontacten installeren, uitbreiden en bedraden
Lichtschakelaar (Wissel) installeren en bedraden
Deze (licht) installatie- in combinatie met stopcontacten en wisselschakelaar onder stoom/spanning zetten (Dit moet wél branden na inschakelen!!) Daarna ga je de
Stroom, spanning en weerstand meten met een multimeter (Wet van Ohm)
Week 2(Serieschakeling)
In deze week ga je nu een serieschakeling maken. Met deze installatie ga je op 1 plek, 2 lampen bedienen. De 1e lamp moet na inschakelen AAN en UIT gaan, en de 2e lamp moet ook AAN en UIT gaan na inschakelen!
Week 3. (Hotelschakeling)
In week 3 ga je vervolgens een Hotelschakeling maken, het “HIER AAN en DAAR UIT” principe!!) Zo’n hotelschakeling kun je in principe overal maken.
Denk bijvoorbeeld  aan een gang,slaapkamer, garage etc.
Week 4. (Kruisschakeling)
In deze week ga je een kruisschakeling maken.
Dit is een installatie,die je op 3 plaatsen AAN en UIT kunt schakelen.
Week 5. (TL-verlichting+Wisselschakelaar)
In deze week ga je een TL-verlichting maken in combinatie met stopcontacten + wisselschakelaar. Vervolgens ga je stopcontacten vervangen en bedraden.
Je gaat ook een 6 tal stopcontacten in serie installeren en i.v.m. de werking daarna ook onder spanning zetten.
Week 6. Dit is tevens de laatste week van de Basiscursus.
In deze week ga je een groepenkast met schroefautomaten fileren( uit elkaar halen en weer in elkaar zetten) en vervolgens een lichtinstallatie daarop maken!

Vervolg: Heb je de Basiscursus Elektrotechnische Installaties met goed gevolg doorlopen, dan is de volgende stap de praktijkopleiding:
Assistent-Monteur Elektrotechnische Installaties (AMEI)

INSCHRIJVING
Inschrijvingsformulier
Nadat jij je hebt aangemeld, sturen wij jou een bevestiging alsmede een factuur. Hiermee kun je het cursusgeld per omgaande overmaken op rekeningnummer van Stichting Technische Opleidingen Rotterdam o.v.v Cursus Elektriciteit.

Heb je na het lezen van bovenstaande informatie nog vragen?
Neem dan gerust met het contact-formulier  contact met ons op.
Wij informeren je graag!

Tel – nr:   010 – 786.601.6